mar

Roskilde vs Slagelse

Slagelse B & I er en af de klubber vi har spillet flest kampe imod gennem årene og det er meget lige, dog med et lille overtag til Roskilde.

Slagelse B&I så dagens lys den 27. august 1919 som en sammenslutning af Slagelse BK (23. maj 1887) med cricket på programmet samt Slagelse IF (29. januar 1907). SBK er dermed den 5. ældste boldklub i Danmark.

Endelig kom overbygningen FC Vestsjælland den 1. juli 2008. Det blev til to sæsoner i superligaen og efter nedrykningen til 1. division måtte man i foråret 2016 dreje nøglen og derfor vandt vi den sidste kamp med 3-0 uden at spille.

I 1930’erne og 40’erne spille de to klubber på skift i oprykningsserien (serie 1) og mesterrækken (Sjællandsseren) og det blev fra sidst i 40’erne til mange drabelige opgør. De to første møder faldt unægtelig ikke ud til RB’s fordel – de blev tabt 0-1 og 0-8, men det blev der rettet op senere bla. takket være vor dengang meget sikre målscorer, Egon Larsen, fordi han i de næste syv opgør scorede seks gange (tre sejre, to uagjort, 2 tabt).

Fra 1950 til 1954 var kampene mellem Roskilde og Slagelse fem gange på ugens tipskupon – ikke noget usædvanligt for seriekampe dengang. Det var i week-ends med landskampe og lignende, der gjorde at der var plads til det.

I sæsonen 1967 måtte RB ned i Danmarksserien, mens Slagelse sikkert vandt rækken og rykkede op, men vi snød dem alligevel på hjemmebane den 20. august hvor vi vandt 1-0 på et mål af Bo Malmberg. Han havde fået døbt sønnen i kirken – så var det til fodbold – matchvinder - og hjem til fest bagefter, sådan ! De sidste seks af i alt 38 kampe fandt sted i vor 2. og 3. periode i DS (1994-95) og 2000-2004.

FC Roskilde har mødt Slagelse i 18 kampe- heraf syv under navnet FC Vestsjælland. Slagelse har gennem tiden haft fire A-landsspillere: Heino Hansen 31 (heraf fem for St. Pauli og seks for Münster), Flemming Mortensen 16 (heraf 13 for FREM), Allan Hansen tre (heraf to for Holbæk – og så lige 160 kampe for RB i perioden 1981-85) samt Peter Johansson tre (heraf to for KV Mechelen).

Efterårets kamp i Roskilde den 1. oktober gav en hjemmesejr på 4-2 efter 1-1 ved pausen og med blot 375 tilskuere på lægterne. Monday Etim scorede tre mål, mens Jannik Skov stod for det sidste.

Spændende at se hvad forårets kampe giver – vi har fornyet energi med ny træner og nye spillere, samt ikke mindst en Mikkel Nøhr tilbage i den lyseblå trøje.

Vi har aldrig mødt Slagelse i pokalturneringen.