aug

Roskilde vs AB Gladsaxe

A.B. - eller som det har heddet siden september 2012: Akademisk Boldklub Gladsaxe, er en af de helt gamle foreninger tilbage fra slutningen af 1800-tallet.

København voksede omkring århundredeskiftet og AB måtte først flytte fra Helgesensgade til Tagensvej og siden 13.september 1924 til et helt nyt anlæg med klubhus på Nørre Allé, som i øvrigt var delvist financieret med et lån fra en af datidens største konkurrenter, Boldklubben FREM. Det blev nu klubbens hjemsted frem til udflytningen til Bagværd i 1962-68, efter sammenlægning med Bagsværd Boldklub – og på det nuværende anlæg på Skovbrynet som blev stillet til rådighed af Gladsaxe Kommune med den velkendte borgmester Erhard Jacobsen i spidsen.

Det var en stor kamel at sluge for de gamle AB-ére – man skulle også flyttes over i SBU – og dermed skulle man ”på landet” når man skulle spille kampe, det var ellers ikke hverdagskost.

AB’s storhedstid var årene fra 1937-52. I disse 16 sæsoner blev det 14 medaljer – hvoraf de seks var af guld og i alt er DM vundet syv gange, mens en enkelt LP-sejr kom i 1999 hvor AAB i finalen blev slået 2-1. Sidste DM kom i 1967, mens det i slutningen af 90’erne i superligaen blev til to gange bronze inden det blev tl nedrykning til 1.division. Sølvmedaljer er det blevet til ni af, mens alt i alt otte er af bronze. Man var af økonomiske årsager tæt på deklassering i 2012, men blev – på bekostning af FC Roskilde – reddet på stregen af Glasdsaxe Kommune, deraf navnet i dag.

Mange landsholdspillere er kommet fra AB for blot af nævne Knud Lundberg (den eneste på samme tid var landsholdsspiller i såvel fodbold, håndbold som basketball), Karl Aage Hansen, Eyolf Kleven og Carl Skomager Hansen, der i 1921 var den første dansker der blev professionel i udlandet, nærmere bestemt i Glasgow Rangers til den kurfyrstelige overgangssum af £20 !!! eller 10 kilo som han selv sagde.
Trods klubbens alder er der jo af gode grunde ikke gamle seriemøder på førsteholdsplan, og første år under SBU møder Roskilde for første gang AB, men det er i nedryngsdebuten i DS i 1968, og det er AB’s 2.hold som vi yderligere møder i 1971, 1972 og 2002/03.

Statistikken fortæller om 45 tidligere opgør og med klar overvægt til AB, bl.a. i pokalottendedelsfinalen i 1994 (1-3) med en vis hr. Anders Theil i mål for Roskilde. Den i øvrigt grufulde sæson hvor kun et ualmindeligt godt efterår gjorde at man undgik nedrykning til Sjællandsserien – disse pladser gik i stedet til Holbæk og Kalundborg.

I øvrigt har AB været med i Danmarksturneringen uafbrudt siden 1927/28 og i den periode er det blevet til 2.274 kampe, 950 vundne, 549 uafgjorte og 775 nederlag. Målforskellen er 4.100 mod 3.448 og det har givet 3.408 point. Her er der regnes med to point for en sejr, da det var aktuelt og tre i de senere år og samtidig er fratrukket ni point i Superligaen 2003/04 – den foreløbig sidste sæson i den bedste række for akademikerne. Det gør at de indtaget fjerdepladsen efter AAB, AGF og OB. Det er nu AB’s 96.sæson i Danmarksturneringen.
Sidste møder var i sæsonrn 2020/21 hvor kampen grundet Corona blev flyttet til 3.december. Kampen endte 1-1 foran 380 tilskuere og eks-FCR spilleren Mathias Kisum(nu Hillerød) bragte AB foran, mens Casper Grening udlignede for hjemmeholdet. Returkampen 24.maj i Gladsaxe vandt AB med 3-2(3-1). FCR’s mål scoret af Magnus Krogh Hansen og Monday Etim.